0

Nike od zera do bohatera – przepis na sukces.

Buty tej marki stanowią w naszym sklepie sporą, jeśli nie większą część naszej oferty, dlatego też chcemy poświęcić temu producentowi nieco więcej uwagi i napisać co nieco o początkach tej ogromnie popularnej marki. Oto krótka historia marki Nike w mamy nadzieję zjadliwej pigułce.

Firma ta została założona dokładnie 25 stycznia w 1964 przez Billa Bowermana i Phila Knighta. Pierwsza i oryginalna nazwa marki to Blue Ribbon Sports, dopiero 30 maja 1978 nazwa została zmieniona na obecną – Nike. Dla ciekawostki można dodać że u swych początku Phil i Bill jako dystrybutorzy, sprzedawali obuwie sportowe japońskiego producenta Onitsuka Tiger (obecnie Asics). Pierwsza sprzedaż odbywała się bezpośrednio z samochodu Phila, dopiero później wszystko miało ulec zmianie.

założyciele-NIKEW pierwszym roku swojej działalności firma sprzedała blisko 1300 par butów biegowych Onitsuka Tiger, osiągając sprzedaż na poziomie 8 tys. USD. W drugim roku BRS osiągnęła sprzedaż na poziome 20 tys. USD. Bardzo szybki wzrost sprzedaży pozwolił Philowi i Billowi już 2 lata od startu przedsięwzięcia na otwarcie ich pierwszego sklepu stacjonarnego – salonu. Mieścił się on na 3107 Pico Boulevard w Santa Monice w Kalifornii obok salonu urody :). Od tej pory pracownicy BRS nie musieli już sprzedawać obuwia bezpośrednio z bagażnika samochodu, jak miało to miejsce dotychczas. W 1971 roku współpraca pomiędzy Blue Ribbon Sports a Onitsuka Tiger miała się ku końcowi. Nie udało mi się znaleźć pikantnych szczegółów tego rozstania, jednak najprawdopodobniej założyciele BRS już wcześniej planowali wypuszczenie na rynek własnej kolekcji obuwia sportowego, co przypuszczalnie było głównym powodem zerwania współpracy. Tak też się stało, jeszcze tego samego roku na sklepowych półkach wylądowała pierwsza samodzielna linia obuwia Nike nazwana “Swoosh“. Były to pierwsze buty oznaczone tak dobrze dziś znanym nam logiem łyżwy, zaprojektowanym przez Carolyn Davidson za nie bagatela 35 dolarów :).

logo nikeW 1978 Blue Ribbon Sports zmienia oficjalnie nazwę na Nike. Efektywne działania marketingowe, przy współpracy takich agencji reklamowych jak John Brown and Partners czy Wieden+Kennedy bardzo szybko przysporzyły marce nowych fanów. Takie przewodnie slogany kampanii reklamowych jak “There is no finish line” czy “Just do it” (uznany jednym z 5 najlepszych haseł reklamowych 20 wieku) do dziś znajdują się pośród najlepszych w historii i znane są na całym świecie.Dla ciekawostki można dodać że slogan “Just do it” został zainspirowany ostatnimi wypowiedzianymi słowami skazanego na karę śmierci Garego Gilmora. Ogromny sukces który odniosły kolejne kampanie reklamowe pozwolił marce na zdobycie światowej popularności. W latach 80-tych przedsiębiorstwo opanowało w Stanach Zjednoczonych rynek butów sportowych w blisko 50 % !. Od tej pory ponad 80 % butów z logiem Swoosh było noszonych nie tylko przez lekkoatletów i sportowców ale jako codzienny element modnego sportowego outfitu stając się ikoną stylu. Oczywiście nie możemy pominąć faktu że na tak ogromny sukces marki zapracowały również rewelacyjne modele serwowanego obuwia, oraz nowatorskie rozwiązania technologiczne w nim stosowane stosowane jak np. kultowa poduszka Nike Air, system amortyzacyjny Shox, czy też rewolucyjny system podeszwy biegowej Free.Takie flagowe modele jak Cortez, Air Force 1, Air Max czy Shox do dziś sprzedają się rewelacyjnie, a nawet pomimo upływu lat maja coraz większe grona fanów a ich popularność stale rośnie.NIKE-AIR-FORCE-1 NIKE-AIR-MAX NIKE-SHOX

Dziś wartość samej marki szacuje się na ok 10 mld USD. Obecnie firma zatrudnia ponad 44 tys. pracowników w ponad 700 fabrykach znajdujących się w takich krajach jak: Malezja, Filipiny, Pakistan, Wietnam, Tajlandia, Indie, Tajwan, Chiny czy Indonezja. Firma posiada również biura w 45 krajach. Często pytacie czy buty wykonane np. w Chinach są oryginalne – jak widzicie lista jest długa i Chiny też są na tej liście. Z uwagi na niskie koszta większość produktów tej marki produkowana jest właśnie w tych krajach, za co zresztą marka spotyka się z ciągłą krytyką. Malkontenci zarzucają amerykanom wyzysk i nadmierną eksploatację taniej siły roboczej krajów trzeciego świata.

Bardzo fajny, skrótowy przegląd dat i wydarzeń związanych z marką znajdziecie na wiki.

Marka Nike słynie również ze współpracy ze znanymi sportowcami i atletami. Dla przykładu oto kilka nazwisk przykładów utalentowanych gwiazd sportu które współpracują lub współpracowały z firmą promując ich produkty:

Piłka nożna:

  • Ronaldo
  • Cristiano Ronaldo
  •  Didier Drogba
  •  Zlatan Ibrahimović
  •  Mario Balotelli
  • Wesley Sneijder
  • Wayne Rooney

Koszykówka:

  • Michael Jordan
  • LeBron James
  • Carmelo Anthony
  • Vince Carter
  • Kobe Bryant

Hokej

  • Sergei Fedorov
  • Jeremy Roenick
  • Wayne Gretzky

W gronie talentów współpracujących z brandem z innych dziedzin sportu takich jak tenis, golf oraz szereg dyscyplin lekkoatletycznych, znajdują się również między innymi: Tiger Woods, Carl Lewis, Bo Jackson, Jackie Joyner-Kersee, Rory McIlroy, Derek Jeter, Chris Paul, Ray Allen i wielu innych uznanych sportowców. Korporacja nie stroni również od współpracy z talentami w branży artystycznej, werbując do promocji swoich produktów gwiazdy hip hopu, aktorów, muzyków, piosenkarzy oraz znane osoby z branży filmowej i muzycznej. Sponsoruje również całe drużyny, kluby i reprezentacje narodowe, ich lista jest imponująca i bardzo długa, dlatego nie będziemy jej tutaj umieszczać, pełną rozpiskę wszystkich drużyn sponsorowanych przez tą markę znajdziecie na wiki.

Maciej Surowiec

Autor Google+:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *